Fren Kampanası Nedir?
Aracın arka tekerleklerinde bulunan fren kampanası, fren sisteminin bir parçasıdır. Fren kampanası, merkezden dışarıya doğru sıkıştırma yaparak arka tekerlerin dönüş hızını yavaşlatır. Sürtünme oluşturarak tekerleğin dönme hareketini yavaşlatmaya ve aracın savrulmasını engellemeye çalışan fren kampanaları, aracın güvenliği ve performansı için hayati bir rol oynar.

Kampana frenler, aracın tekerleğine monte edilen ve pabuçların bastırılmasıyla sürtünme kuvveti oluşturan silindirik parçalardır. Bu kampanalar, çeşitli önemli özellikleri karşılamak üzere tasarlanmıştır.
Mekanik dirence dayanıklılık gösteren kampanalar, çok düzgün bir temas yüzeyi koruyarak yüksek sürtünme katsayısına olanak tanır. Aynı zamanda aşınmaya karşı hassas olmamaları ve kolay çizilmemeleri, kampanaların dayanıklılığını artırır.
Çabuk soğuyabilme özelliği, kampanaların uzun ömürlü olmasına katkı sağlarken, yüksek ısı iletkenliği ve ısı kapasitesiyle etkili bir frenleme performansı sunar. Düşük genleşme katsayısı ise kampanaların stabilite ve güvenilirlik açısından önemli bir özelliktir

Fren Kampanası Yapısı
Kampanalı frenler, tekerlek frenlerinde yaygın olarak kullanılan bir fren sistemidir. Temel olarak, kampanalı frenlerin yapıları kampana, pabuçlar, baskı düzeni ve taşıma düzeninden oluşur.
Kampana, dayanıklılık ve ısı özellikleri sağlamak amacıyla tasarlanmış temel bir elemandır. Dış yüzeyinde çepeçevre uzanan kanatçıklar, mukavemeti artırmak için kullanılırken, açık kenarlar ısıl genleşmeleri önlemektedir. Ayrıca, bazı kampanalarda radial doğrultuda birbirine paralel çok sayıda kanatçık bulunarak hava hareketleri arttırılarak soğutma daha etkili hale getirilir.
Fren pabuçları genellikle T-profillidir, bu da eğilme sertliğini artırarak gürültüyü azaltıcı bir etki sağlar. Balata, pabuç üzerine perçin ya da yapıştırma yöntemleriyle tutturulur.
Bu temel bileşenlerin bir araya gelmesiyle kampanalı frenler, karayolu taşıtlarının tekerlek frenlerinde içten pabuçlu olarak sıkça kullanılmaktadır.

Fren Kampanası Nasıl Çalışır?
Fren kampanası, aracın tekerleklerini durdurmak için hidrolik basınç kullanır. Frenleme başladığında, basınçla itilen pistonlar, tekerlek pabuçlarını kampanaya bastırarak frenleme sağlar. Fren sona erdiğinde, basınç düşer, pabuçlar geri çekilir ve tekerlek serbest kalır.
Ek olarak, el freni, aracın durmasını destekler. El freni kolu çekildiğinde, kampanaya bağlı mekanizma devreye girer ve el ile frenleme gerçekleşir. Frenleme sona erdiğinde, el freni serbest kalır ve araç hazır hale gelir.
Fren kampanası, basit ve etkili bir şekilde aracın güvenli bir şekilde durmasını sağlar.
Kampanalı Frenlerin Ana Bileşenleri Nelerdir?
Kampanalı frenlerin ana bileşenleri şunlardır: Kampana, pabuçlar, baskı düzeni ve taşıma düzeni. Kampana, mukavemet ve ısıl özellikleri sağlamak üzere tasarlanmış, işletme şartlarına uygun bir elemandır. Fren pabuçları genellikle T-profillidir ve kampanaya bastırılarak tekerleği durdurur. Baskı düzeni, hidrolik basınç ile pistonları kampanaya iterek frenleme işlemini gerçekleştirir. Taşıma düzeni ise pabuçları kampanaya taşıyan mekanizmayı ifade eder. Bu bileşenler, kampanalı frenlerin etkili bir şekilde çalışmasını sağlar
